Din ce cauză apar defecţiuni la bateriile auto?

Condiţiile în care sunt conduse maşinile, mai degrabă decât defectele acumulatorilor, sunt de cele mai multe ori cauzele pentru care se strică bateriile. Un producător german de maşini de lux spune că din cele 400 de baterii de maşină returnate în garanţie, 200 funcţionează, de fapt, fără nicio problemă. Încărcarea slabă şi stratificarea acidă sunt cele mai frecvente cauze ale stricării bateriilor. Producătorul spune că această problemă apare cel mai des la maşinile de lux mari, care oferă opţiuni auxiliare în favoarea energiei decât în cazul modelelor de bază.

Atunci când maşina este condusă foarte puţin, spre exemplu 13 km pe zi în oraşe aglomerate, bateria nu va fi încărcată complet şi, în timp, se produce sulfatarea. Bateriile de pe anumite modele de maşini sunt mici şi oferă putere pentru a porni motorul şi pentru a îndeplini câteva funcţii rudimentare. Atunci când maşina este condusă pe distanţe lungi, o mare parte din aceste probleme dispar.

Performanţa foarte bună a bateriilor este important, deoarece problemele din perioada de garanţie pot să afecteze satisfacţia clienţilor. Toate datele de service şi toate bateriile returnate în garanţie sunt înregistrate pentru ca fiecare companie şi fiecare posesor de maşină să aibă acces la aceste date.

Defectarea bateriei este foarte rar generată de defectele provenite din fabrică. Modul în care maşina este condusă determină durata de viaţă a bateriei. Accesoriile care consumă mult la deplasarea pe distanţe scurte împiedică încărcarea completă a bateriei, un aspect foarte important pentru longevitatea acesteia. Conform producătorilor de baterii Varta,defectele din fabrică nu sunt foarte des întâlnite.

Cauzele stratificării acide

O cauză obişnuită care determină stricarea bateriilor este stratificarea acidă. Electrolitul din bateria stratificată se va depune pe fundul bateriei, ceea ce face că jumătatea superioară a celulei să aibă o concentraţie scăzută de acid. Efectul acesta poate fi exemplificat uşor dacă te gândeşti la o cană de cafea, în care zahărul se adună pe fundul cănii în momentul în care nu-l amesteci cu linguriţa. Bateriile se stratifică în momentul în care nu sunt complet încărcate sau nu sunt încărcate peste 80%. Deplasarea cu maşina pe distanţe scurte cu ştergătoarele pornite şi alte elemente consumatoare de curent conectate contribuie la stratificarea bateriei. Stratificarea acidului va reduce performanţele generale ale bateriei.

O baterie normală are acidul distribuit în mod egal peste tot. Bateria oferă performanţe foarte bune, deoarece are concentraţia corectă de acid în jurul plăcilor. În cazul bateriilor stratificate, concentraţia de acid este foarte slabă în zona de sus şi foarte mare pe fund. Concentraţia scăzută de acid limitează activarea electrozilor şi produce coroziune, reducând performanţele. În momentul în care în zona inferioară concentraţia de acid este mare, tensiunea în circuitul deschis se va ridica în mod artificial. Bateria poate părea complet încărcată, însă va oferi un curent redus. Această concentraţie mare de acid generează sulfatarea şi scade conductivitatea. În cazul în care nu se iau măsuri, în timp, bateria se va defecta.

O soluţie este să laşi bateria să se odihnească timp de câteva zile şi apoi să o încarci complet. În momentul în care bateria este pusă pe un redresor la un curent de până la 16 volţi, timp de două ore, se va inversa stratificarea acidă.

Trebuie să fii atent şi să păstrezi acumulatorul la temperatură optimă, pentru a nu pierde în exces electrolit prin gazeificare. Bateria trebuie încărcată într-o cameră ventilată, deoarece acumularea gazului de hidrogen poate genera explozie. Hidrogenul este inodor şi nu poate fi detectat decât cu ajutorul dispozitivelor de măsurare.

În ultimii 20 de ani, testarea bateriilor a pierdut teren în faţa altor tehnologii. Bateria este foarte greu de testat în momentul în care nu este încărcată complet, descărcată complet şi încărcată din nou. Bateria se comportă similar cu oamenii. Nu ştim de ce avem performanţe mai bune în anumite zile în comparaţie cu altele.

Chiar şi folosind echipamente de descărcare şi încărcare de mare precizie, bateriile cu plumb reduc fluctuaţiile de capacitate. Testerele de intrare sunt uşor de utilizat şi pot deservi o gamă largă de baterii, însă acestea oferă doar o indicaţie a stării bateriei. Testele de laborator au arătat că un tester de baterii EIS este de patru ori mai bun în detectarea bateriilor slabe decât un tester de conductivitate AC.

O idee bună pentru că bateria să funcţioneze o perioadă îndelungată este să cumperi baterii de la branduri recunoscute şi baterii recomandate de producători. Pe Neobat vei găsi, cu siguranţă, baterii pentru orice model de maşină, la cele mai bune preţuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *