Alegerea bateriei auto – Cum se monteaza, cum se incarca si care este durata de viata

Stim cu totii ca, orice masina pentru a functiona in parametrii normali, are nevoie de o baterie. Mai exact, de un acumulator care este in masura sa ofere curent pentru pornire, aprindere, dar si iluminare. In principiu, scopul important al bateriei auto este acela de a porni motorul vehiculului deoarece, dupa pornire, curentul este ulterior asigurat de alternatorul angrenat de curea.

Pentru a te asigura ca ai cunostiinta in detaliu despre orice tip de baterie auto, iata care sunt informatiile pe care le prezentam detaliat mai jos:

Ce trebuie sa stii despre o baterie auto

  • Cum functioneaza
  • Tipuri de baterii auto
  • Ce se afla in interiorul bateriei auto
  • Durata de viata a unei baterii auto

Cum se monteaza o baterie auto
Cum se incarca o baterie auto
Sfaturi pentru alegerea bateriei auto potrivite

 

Ce trebuie sa stii despre o baterie auto

Scurta istorie a bateriei auto. Pana in apropierea anilor 1920, masinile nu erau echipate cu acumulator electric. Acestea functionau pe baza de manivela, iar iluminarea era facuta pe gaz, in timp ce claxonul era doar o simpla trompeta. Pentru a facilita intreg procesul soferilor, au fost inventate electromotoarele si pornirile de la un simplu buton. Inceputul anului 1971 aduce in prim plan si primul acumulator auto, modelul care nu mai necesita o alta intretinere si nici nu mai lasa masinile fara curent o data pe luna.

 

Cum functioneaza bateria auto. Pentru inceput, o baterie de 12V cu Plumb-Acid este alcatuita din sase celule, iar toate sunt conectate intre ele printr-o serie. Fiecare celula in parte este alcatuita din foi subtiri de placi negative, care se amesteca si cu alte placi subtiri pozitive, fiind despartite de un material poros, tocmai pentru a evita scurtcircuitarea, material care poarta denumirea de separator.

Masa activa a placilor pozitive (catod) este formata de substanta peroxid de plumb (Pb02), in timp ce masa activa a placii negative (anod) este plumbul (Pb). Pentru a functiona mai bine si pentru o durata de viata mai lunga, in compozitia placilor se mai adauga si antimoniu (stibiu – Sb) ori Calciu (Ca).

Ulterior, celulele sunt introduse intr-un lichid care poarta denumirea de electrolit, lichid care este format din acid sulfuric diluat (H2SO4). De aici s-a ales si denumirea de baterii cu plumb acid, iar toata aceasta combinatie duce la o reactie chimica, ce produce energia electrica.

 

Tipuri de baterii auto

In prezent, pentru masini, exista 4 tipuri de baterii:

  • Cu intretinere;
  • Fara intretinere;
  • Etanse cu gel;
  • Pentru Start sau Stop.

 

Bateriile auto cu intretinere incep tot mai mult sa dispara de pe piata, acum majoritatea fiind doar baterii fara intretinere deoarece reusesc sa isi pastreze lichidul pe toata durata vietii, spre deosebire de bateriile cu intretinere, care in urma procesului de electroliza, evapora lichidul si atunci este nevoie sa fie completat in timp.

Bateriile etanse cu gel sunt tipul cel mai performant de baterii deoarece ele folosesc un gel de electroliza, special facut pentru un consum mare de curent. Sunt baterii care se folosesc in spaecial masinilor care au motoare mari si consumatori suplimentari, dar si cand vorbim despre competitiile de car-audio.

Bateriile pentru Start/Stop sunt baterii si ele fara intretinere, au o incarcare rapida si totodata permit o inmagazinare cat mai buna a curentului.

 

Ce se intampla in interiorul bateriilor auto

E bine, de regula, un acumulator este creat din 6 celule galvanice legate toate in serie. Fiecare in parte produce aproximativ 2,1 volti si, in incarcare maxima, ofera 12,6 volti.

Fiecare celula in parte este si ea formata din mai multe placi de plumb diferite, care sunt aranjate alternativ si sunt inundate intr-o solutie electolitica ori in acid sulfuric.

Ambele placi, datorita solutiei, produc reactia chimica care elibereaza electroni, ce trec prin conductori si realizeaza curent.

Ca si proces: in momentul in care bateria se descarca, acidul din solutie tranforma suprafata placilor din plumb in sulfat de plumb, iar in momentul in care acumulatorul este incarcat, reactia chimica se inverseaza si sulfatul de plumb se transforma in dioxid de carbon.

Tot acest proces se repeta ori de cate ori bateria se descarca.

Durata de viata a unei baterii auto

 

Chiar daca sunt mai multi producatori diferiti de baterii auto, nu exista o perioada standard de functionare a unei baterii. Durata de viata a unei baterii poate fi diferita, nici macar principiul financiar nu este o solutie prin care poti afla cat te tine o baterie auto. Sunt cazuri in care bateriile cu un pret scazut, pot tine mai mult, la fel cum sunt cazuri in care o baterie cu un pret ridicat sa nu functioneze atat cat te-ai fi asteptat.

In mod normal, aproape orice acumulator trebuie sa aiba o durata de viata de 3 ani, fara probleme, dar se poate intinde si pana la 5 ani.

Cum se monteaza o baterie auto

Inainte de montare, trebuie sa te asiguri ca modelul nou pe care l-ai cumparat se incadreaza din punct de vedere al dimensiunii, capacitatii, cu cea veche care este deja montata pe masina. Ca si unelte necesare, nu este nevoie de prea mult, ci de o cheie fixa ori inelara de 8 mm, pentru a desface papucii de prindere, dar si de tubulara de 13 mm cu un prelungitor, pentru a desface placa de care se prinde bateria de baza.

Cum se demonteaza o baterie: pentru inceput este important sa desfaci papucul de prindere la borna cu minus, adica cea negativa (-), urmand imediat dupa asta sa desfaci si borna pozitiva, cea cu plus (+). Toate masinile au un furtun care este montat in partea de sus a bateriei deoarece ajuta la eliminarea gazelor produse de baterie. Este important ca, inainte de a scoate bateria afara, sa decuplezi si acel furtun.

Bateria se scoate cu grija din caroserie, dupa care se curata locul in care urmeaza sa stea noul acumulator. Daca este nevoie, se curata si papucii de prindere a cablurilor.

Cum se monteaza o baterie. Se aseaza noua baterie in locul curatat si se verifica daca exista deteriori ori alte coroziuni. Se fixeaza bateria si prima data este important sa conectezi papucii de prindere cu borna pozitiva (+), dupa care pe cei cu borna negativa (-). Asta pentru ca, de regula, borna pozitiva este mai groasa decat borna negativa si nu intra la fel de usor papucul de prindere.

Se fixeaza papucii pe borna, fara sa se realizeze deteriorari mecanice, iar la sfarsit se cupleaza si furtunul de evacuare al gazelor produse de baterie.

Dupa ce s-a montat, este important ca in decurs de 10 zile sa mergi catre un specialist pentru a verifica incarcarea.

 

Cum se incarca o baterie auto

Pentru inceput, este important sa fie facuta o verificare a spatiilor de evacuare a gazelor, pentru a verifica daca acestea nu sunt obturate. In timpul incarcarii, bateria produce si emana gaze, iar acestea pot duce chiar la explozii, daca nu sunt facute verficarile. Este recomandat ca incarcarea bateriei sa fie facuta intr-un loc degajat, bine ventilat.

Este important ca redresorul sa fie un model care asigura la iesire o valoare intre 13,5 si 16,5 V, dar si un curent intre 4 si 25 A. Bateria se incarca in momentul in care exista degajare uniforma in toti elementii bateriri. Densitatea electrolitului este stabila in jurul valorii de 1,28 g/cm/cum. Cand este pe final, tensiunea la nivelul bornelor bateriei poate atinge valoare de 15,8 – 16,5 V.

Pentru incarcare se monteaza prima data borna pozitiva (+) a incarcatorului si borna negativa (-), fara ca acesta sa fie alimentat la tensiune. Dupa ce monteaza bornele, abia atunci incarcatorul se poate alimenta la o priza de 220V.

Fiecare producator de baterii auto apreciaza gradul de incarcare in functie de valoarea densitatii electolitului, asa ca:

  • 1,28g/cm cub arata o valoare de 100% de incarcare;
  • 1,24/cm cub arata o baterie incarcata intr-un procent de 75%;
  • 1,20/cm cum o baterie incarcata doar 50%;
  • 1,16/cm cub o baterie care este incarcata doar 25%.

 

Pe tot parcursul incarcarii bateriri, volometrul digital arata tensiunea, care poate varia intre 13,5 si 16,5 V. Bateria este complet incarcata doar in momentul in care tensiunea masurata de volometru sau densitatea electrolitului se mentin constante, pentru aproximativ 2 ore.

Sfaturi pentru alegerea bateriei auto potrivite

Orice alegere trebuie sa tina cont de mai multe criterii, absolut importante. Inainte de toate, pentru a stii care este modelul de baterie auto potrivit, consulta manualul masinii, acolo unde sunt precizate toate indicatiile.

 

  • Alegere bateria in functie de dimensiunile masinii, aperaj, putere;
  • Nu cumpara niciodata o baterie care are capacitatea sub nevoile masinii;
  • Este indicat un plus de capacitate pe masina, pentru ca aceasta permite, dar nu mai mult de 30% peste cea deja stabilita de fabricant;
  • Marca bateriei auto nu se alege in functie de criterii, ci doar de preferintele soferului. Trebuie sa verifici inainte proprietatile mai multor baterii auto, de la mai multi furnizori.
  • Cumpararea bateriei auto este indicat sa fie facuta doar din magazinele de specialitate, magazine care se ocupa cu comercializarea acumulatorilor auto.
  • Este important sa cumperi o baterie autor in stare perfecta de incarcare si care, de asemenea, are si garantie;

 

Asadar, cand alegi o baterie auto, nu uita sa urmaresti detalii precum:

  • Marca masinii si compatibilitate;
  • Capacitate si modul de pornire in conditii meteorologice nefavorabile;
  • Tensiune;
  • Curentul de pornire la rece;
  • Pozitionarea bornelor;
  • Marimea bateriei;
  • Modul de fixare;
  • Pret si producator.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *